Ontwikkelingsperspectief

 


 

 

Een ontwikkelingsperspectief (OPP) kan een handig hulpmiddel zijn om het onderwijs aan individuele kinderen te plannen. In sommige gevallen is het verplicht een  OPP te schrijven.

 

Een goed opgesteld OPP helpt scholen het onderwijs aan die leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben echt goed te plannen. Daarnaast helpt het leerlingen inzicht te krijgen in de doelen waar zij op dat moment aan werken. En het geeft ouders, leerling en school zicht op wat er wel mogelijk is.  Toch vinden veel scholen het opstellen van een OPP en de bijbehorende regelgeving lastig.

 

Na het volgen van deze module ben jij helemaal op de hoogte van de afspraken rondom het OPP en kun je zelf een bruikbaar OPP opstellen.

 



Wat leer je?


Heb je een leerling waar je een OPP voor op wilt stellen? Dan kun je tijdens deze module de gegevens meenemen en direct een OPP opstellen. 
Geen leerling? Geen probleem, dan oefen je met gegevens die ik aanlever.
De dag bestaat uit 3 delen:


Theorie
Welke plek binnen Passend Onderwijs heeft het OPP en wat zijn de voorwaarden waar het OPP aan moet voldoen. We bekijken hoe het nu staat met het schoolondersteuningsprofiel op je school en naar jouw groep als geheel.
Wat zeggen de cijfers?
We bespreken hoe je cijfermatige doelen stelt in het OPP.  Maar ook hoe je een uitstroomniveau bepaalt en hoe je dit vertaalt naar tussendoelen. Hoe zit dat eigenlijk met het afnemen van toetsen?
We oefenen dit direct door een deel van het OPP direct in te vullen.

In de praktijk

Tijdens het laatste deel van de dag maken we een concrete invulling  van de doelen. Op die manier kan het OPP direct ingezet worden in de klas.
Ik bied je tijdens de bijeenkomst diverse hulpmiddelen om het concrete aanbod uit te werken.

 

Optioneel:
Terugkombijeenkomst Evaluatie

Na een half jaar is het tijd voor de evaluatie. Het is mogelijk om voor deze evaluatie een extra bijeenkomst van 1,5 uur in te plannen. Op die manier doorlopen we samen de hele cyclus van het OPP. Je leert hoe te evalueren en hoe je daarna het OPP bijstelt.

 

Voor wie?

Deze studiedag is zeer geschikt voor intern begeleiders en leerkrachten die willen leren hoe zij zelf een OPP opstellen. 

 

Mogelijkheden

  • Voor directeuren en intern begeleiders is er een speciale bijeenkomst  waarin uitsluitend wordt ingegaan op de wetgeving en de beleidsmatige kant van het OPP.
  • De studiedag kan ook opgedeeld worden in 3 bijeenkomsten van 2 uur.
  • De bijeenkomst "evaluatie" is optioneel. Daarmee doorloop je de hele cyclus ontwikkelingsperspectief.
  • Wanneer jij deze studiedag wel graag volgt, maar je school de training niet inkoopt: Groei biedt deze studiedag ook regelmatig aan via open inschrijving. Houd voor data de site of de nieuwsbrief in de gaten.


    Neem voor meer informatie over een van deze opties contact op.

 

Praktische informatie

 

  • Maximale groepsgrootte 12 deelnemers
  • Theorie en praktijk 
  • Na de bijeenkomst heb je een bruikbaar OPP
  • Uit te breiden met een extra bijeenkomst: evaluatie

Kosten 

 

 €735,-

 excl BTW


Kosten 
Training en Evaluatie

 

 €875,-

 excl BTW

Meer deelnemers?  Neem contact op.



 Reacties van deelnemers

 

 

 

"Mooie mix tussen theorie en praktijk"

 

"Nooit gedacht dat ik na één studiedag zelf een OPP kon schrijven" 

 

"Veel heldere informatie in een prettig tempo met afwisselende werkvormen" 

 

"Praktisch en interactief"

 

"Fijn dat er zoveel ruimte was voor de eigen praktijk en eigen vragen"