5 feedbackfouten

Geef jij feedback? Dikke kans dat je nu driftig ja zit te knikken.
Iedereen in het onderwijs weet het: feedback is een krachtig hulpmiddel bij leren. Natuurlijk geef jij feedback. Maar let je er ook op dat je deze feedbackfouten niet maakt?

Feedback geef je aan leerlingen of aan je collega’s. Misschien help je jouw collega’s wel met het geven van feedback in hun klassen. Hoe dan ook: feedback lijkt het toverwoord.

Maar wist je dat er ook heel veel mis gaat bij het geven van feedback. Dan is feedback ineens niet meer dat tovermiddel, maar kan het zelfs negatief effect hebben op leren.

Daarom in deze blog: 5 feedbackfouten die jij na vandaag nooit meer maakt.

5 Feedbackfouten.

Feedback aan je leerlingen, feedback aan je collega’s het ontloopt elkaar niet zoveel. Zorg er daarom voor dat je onderstaande fouten niet maakt als je feedback geeft.

Sinaasappel of mandarijn

Ken je die grap over de sinaasappel? Nee? Komt ie: Het is oranje, ligt op de fruitschaal en roept: “ik ben een sinaasappel”, maar het is geen sinaasappel. Rara wat is dat? Een mandarijntje met een grote mond.
Tuurlijk, een sinaasappel en een mandarijn hebben veel met elkaar gemeen, maar we weten allemaal dat het 2 verschillende vruchten zijn.
En zo is het ook met de volgende feedbackfout.
Complimenten worden wel eens in het jasje van feedback gestopt. Dan zeggen we dat we feedback geven,  maar eigenlijk geven we dan een aanmoediging of een compliment. Goed bedoeld, totaal zinloos als het om het bekrachtigen van het leerproces gaat.
Sterker nog: meng je complimenten en feedback dan kan dit zelfs een negatief effect hebben op het leerproces.

Vage boel

Feedback werkt alleen als je heel concreet durft te worden. In de praktijk zie ik ook hier veel goedbedoelde pogingen die vaag blijven. Feedback werkt alleen als je concreet en specifiek wordt. Kun je die ene zin die je net uitsprak tegen Daan ook tegen Lize zeggen? Dan maak je deze feedbackfout!
Krachtige feedback is zo specifiek dat deze maar bij één leerling past.
Elke andere leerling zal andere feedback van je nodig hebben.
En ja: het kost tijd om dat op deze manier te doen. Maar zo de moeite waard.

Losse flodders

Reageer je alleen op wat je nu ziet, dan mis je kansen. Het is belangrijk dat je feedback geeft op wat er nu gebeurt (daarover zo meer), maar de kracht zit ‘m juist in het proces dat de leerling (of collega) doormaakt. Maak de groei duidelijk. Plaats deze stap in het grotere geheel en je verhonderdvoudigt de kracht van jouw feedback met gemak. Dit betekent dat je iets meer tijd moet nemen voor je feedback. Per keer dat jij feedback geeft, ben je langer bezig. Maar geef me eens één goede reden waarom je die tijd niet zou nemen, als je weet wat het effect ervan is.

Wat doe jij nou?

Feedbackfout nummer 4 laat een essentieel onderdeel achterwege. Namelijk gebruik maken van wat je de leerling hoort zeggen of ziet doen. Veel feedback gaat over wat jij een logische actie zou vinden. Vanuit jouw observaties, kennis of expertise. Zeker, jouw manier gaat ook werken.
Je mist dan één belangrijk onderdeel: namelijk de feedbackontvanger. Wil deze persoon een stap verder komen in diens leerproces, dan is het belangrijk dat de feedback herkend wordt. Gebruik je eigen woorden of acties dan vergroot je de herkenning én bied je direct een aansluitpunt voor nieuwe acties. “Toen zei je” of “Ik zie je net …doen”  zijn daarom prima zinnen om op te nemen in je vaste feedbackportie.

Wat in het vat zit…

verzuurt niet. Helaas gaat die vlieger met feedback niet helemaal op. Of misschien kan ik beter zeggen: helemaal niet. Bewaar feedback niet, maar spreek je uit tijdens het moment zelf. Dan is feedback relevant, herkenbaar en direct toepasbaar. Zeker: hoe ouder we worden, hoe groter onze metacognitie wordt. Des te makkelijker we onze helikopterview in kunnen zetten om in gedachten nog even terug te gaan naar dat ene moment. We kunnen de feedback plaatsen en een volgende keer hier actief mee aan de slag. Maar in de meeste gevallen is feedback veel effectiever wanneer je deze geeft in het heetst van de strijd.
Natuurlijk; dat lukt niet altijd. Bij de collega die les staat te geven, wacht je even met het geven van je feedback.  Namelijk ontzettend onhandig én verwarrend voor de klas, als je de instructie onderbreekt.

In je hoofd

Huh, er waren toch 5 fouten, waarom dan toch een zesde?
Een van veelgemaakte fouten bij leren, is denken dat je het nu weet en beter gaat doen. Terwijl we prima weten dat het zo niet werkt. Wil je echt beter worden in iets, dan zal je ook moeten oefenen. Heb jij na het lezen van deze blog besloten dat jouw feedback sterker kan? Doe dan mee met de Feedbackchallenge die 6 maart start.
In 4 weken tijd oefen je met gerichte opdrachten in jouw dagelijkse praktijk met het versterken van jouw feedback. Elke week start met een korte informatieve video, gevolgd door een aantal praktische uitdagingen.
Niet geheel onbelangrijk: dit is de laatste keer dat je mee kan doen. Hierna komt de feedbackchallenge niet meer terug.

Geef feedback als een pro

Wil jij ook leren hoe je sterke feedback geeft? Feedback die wél effect heeft?
Doe dan mee met laatste editie van de feedbackchallenge.
In 4 weken leer je hoe je je huidige feedback aanpast tot krachtige feedback.

Geen zin in de challenge, maar wil je wel aan de slag met feedback geven?
Bestel de feedbackkaarten en oefen spelenderwijs met geven (en ontvangen van feedback)

Scroll naar boven