Oh nee, een OPP

Het ontwikkelingsperspectief , je hebt er een hekel aan of je vindt ze geweldig werken. Het lijkt bijna wel of er geen middenweg is.
Toen ik net begon aan OPP’s was ik enorm lang bezig.
En om nou te zeggen dat het hele sterke plannen werden, ook niet.

Inmiddels maak ik sterke, praktische OPP’s waar leerlingen en leerkrachten echt wat aan hebben.

Toch heb ik alle gedachten die hieronder staan ook gedacht. (en misschien ook wel hardop gezegd)
Welke herken jij?

“Wat zet ik er nou in?”

Een OPP is een plan op maat en echt bedoeld om het onderwijs aan deze ene leerling te plannen.
Je kan er dus alles inzetten, waarvan jij denkt dat het passend is bij de ontwikkeling van de leerling.
Het nadeel: je kan er dus alles inzetten.
Wat er in ieder geval in moet staan zijn de onderwijsbehoeften van de leerling en hoe je het onderwijs hierop afstemt.
Je zet er ook een uitstroombestemming in en de doelen waaraan je wilt werken.
Weet waar je naar toe wilt met deze leerling en je weet ook wat je opschrijft in het OPP.

 “Moet deze leerling nou ook een OPP?”
Dit is misschien wel de vraag die het meest aan mij gesteld wordt, wanneer ik een training over het OPP geef.
Er is een kort antwoord en een langer antwoord.
Het korte antwoord: elke leerling die begeleiding krijgt of materialen gebruikt die betaald zijn uit het potje “Extra ondersteuning” krijgt een OPP.
Het iets langere antwoord: Dat betekent dus dat je als school goed moet weten wanneer iets onder de extra ondersteuning valt. Maar ook dat je je basiskwaliteit en je basisondersteuning goed hebt ingericht, doordat je precies weet wat jullie leerlingen vragen. En dat je weet waar jullie grenzen als school liggen.
Ik kan dat nu in een paar zinnen zeggen, maar dit alles betekent dat je hele zorgstructuur goed is ingericht. Alle momenten waarop je met het team of een individuele leerkracht praat over de opbrengsten hebben een directe link met het nog beter afstemmen van het onderwijs.

“Daar gaan we weer”

Ok, eerlijk is eerlijk. Een OPP is best even wat werk, ook als je er helemaal in zit.
Ik plan daarom aan het begin van het jaar, halverwege en aan het eind van het schooljaar tijd om de OPP’s te schrijven en te evalueren.
Doordat ik mezelf de tijd gun echt helemaal in zo’n OPP te duiken, kan ik in één flow het plan voor het hele jaar schrijven. Halverwege hoef ik dan alleen hier en daar wat bij te stellen, wat veel minder intensief is dan alles opnieuw af te wegen.

“Waarom werkt dit document nou niet mee”

Waaaaah, niks zo irritant als een document of systeem dat besluit zijn eigen ding te doen. Net even te verspringen op het moment dat jij er iets in probeert te zetten.
Weet dat je wettelijk gezien helemaal vrij bent in het document dat je kiest. Het kan natuurlijk zijn dat je bestuur of samenwerkingsverband een eigen format heeft. In dat geval is het wat lastiger om aanpassingen te doen. Vaak weet degene die het format bedacht helemaal niet waar je tegen aanloopt tijdens het invullen. Geef dit dus vooral door. Ben je wel vrij in het format? Gooi dan het niet werkende format eruit en bedenk een nieuwe. Zo bedacht ik jaren geleden mijn eigen format en ik ben hier nog steeds erg blij mee.

“Niks uit het oude OPP is gelukt”

Oeps, dat kan niet de bedoeling zijn. Meestal komt dit doordat het plan te weinig past bij de dagelijkse gang van zaken. Een andere mogelijke oorzaak kan zijn dat het plan bedacht is door iemand die het niet hoeft uit te voeren. Neem je team daarom mee in het OPP. Leg uit hoe het zit, maar verdeel ook de taken.
Als jullie het samen schrijven én leerkrachten beter begrijpen hoe het OPP in elkaar steekt, is de kans veel groter dat het grootste gedeelte van jullie plan ook uitgevoerd wordt.

“Kan dit?”

En dan zijn we eigenlijk weer terug bij de eerste vraag.
Het antwoord: waarschijnlijk wel, zolang je de afweging kan beredeneren (en vastlegt)
Het gaat echt om een maatwerkplan, dus als jij kan uitleggen waarom je bepaalde zaken wel of juist niet doet voor deze leerling, zit je goed.

Blijft het OPP lastig of heb je wat hulp nodig om het OPP een goede plek binnen de zorgstructuur te geven?
Dan heb ik goed nieuws, eind november start er weer een nieuwe ronde van de Elearning “OPP in de praktijk“.
Wil je meedoen? Koop dan een kaartje in de webshop

Ga jij voor sterke OPP’s die echt werken?
Doe dan mee met de E-learning OPP in de Praktijk.

Scroll naar boven