Weg met de boekentafel

Wat? Zegt ze dat nou echt?

 

Ja, dat zeg ik echt. Jarenlang promootte ik de boekentafel in de klas.
Meerdere onderzoeken tonen de positieve effecten aan van boeken binnen handbereik (PISA, PIRLS, Evans e.a, Otter en vele anderen)

Waarom zeg ik dan toch dat die boekentafel eruit moet?

Ik leg het uit in deze blog.

 

Laat ik beginnen met vertellen waarom ik vind dat die boekentafel eruit moet. Ik heb ze langs zien komen met de meest prachtige thema's, de prachtigste boeken en vooral de beste bedoelingen.  Maar na het inrichten van de boekentafel, stond deze een aantal weken haast onaangeroerd in de klas. In het begin zoeken leerlingen de tafel nog wel op; iets nieuws trekt altijd. Even tenminste.  Daarna neemt de interesse af en al snel is het een nietszeggend onderdeel van je klaslokaal.
En precies daar heb ik moeite mee. Die tafel die maar staat te staan. Op die manier draagt jouw zorgvuldig samengestelde boekentafel niet bij aan leesplezier, boekpromotie en leeskilometers.


Natuurlijk dacht ik ook na hoe je ervoor zorgt dat de boekentafel wél werkt

 

 


Wat dan wel?

 

Boeken in de klas horen bij te dragen aan leesplezier. Je wilt dat jouw leerlingen constant nieuwe boeken, genres, thema's en schrijvers ontdekken.
Dus blijf vooral boeken je klas in halen, ook in de vorm van een boekentafel. Zorg er dan voor dat het niet alleen bij boeken op een tafel blijft, maar ga ermee aan de slag.
Dat kan heel goed door de onderstaande tips te gebruiken.

Geef het goede voorbeeld
Zien lezen, doet lezen. Dus wanneer jij regelmatig een boek van die tafel pakt om te lezen, zullen jouw leerlingen dit ook vaker doen.
Ook wanneer je alleen de achterkant leest of het boek uitgebreid bekijkt, zorgt dit er al voor dat het boek interessanter wordt voor jouw groep. 
Tip: leg soms een boek terug nadat je de achterkant las en neem soms een boek mee naar je tafel om het op een later moment "gelezen" terug te leggen.
Hiermee laat je zien dat het normaal is dat niet elk boek je aanspreekt.

Geef voorproefjes

De meeste leerlingen beginnen niet zo snel aan onbekende boeken.
Lees daarom regelmatig korte stukjes voor uit de boeken van de boekentafel en geniet hier zelf zichtbaar van.
Stel daarna een korte vraag waarmee je het nieuwe boek koppelt aan hun eigen boeken. Bijvoorbeeld: "De hoofdpersoon is een dapper meisje, wie heeft er ook een boek met als hoofdpersoon een dapper iemand?". Houd de vraag kort en vlot te beantwoorden. 

 

Aan de slag

De belangrijkste tip die ik je kan geven, is dat boeken horen te zorgen voor interactie (o.a. Chambers). Een boek op een tafel zal daar niet voor zorgen.
Lezen draait om positieve leeservaringen en leerlingen krijgen die het best wanneer ze over hun boek kunnen praten met peers.
Zorg voor opdrachten waarmee ze die interactie aan moeten gaan. Opdrachten waarmee ze meer ontdekken over de boeken die zij en hun klasgenoten lezen en waarmee ze steeds beter ontdekken wat hun voorkeuren zijn.

 

Pas deze tips toe naast een ijzersterke didactiek en je maakt van al jouw leerlingen sterke lezers die genieten van boeken.

 

 

 

Wil jij tips voor sterker onderwijs direct in je mailbox?
Groei stuurt af en toe een nieuwsbrief
Meld je hier aan

Wil jij aan de slag met jouw leesonderwijs?

Precies weten welke keuzes je maakt in je didactiek en hoe je ook zorgt voor leesplezier en leesmotivatie?
Binnenkort start de E-learning "Van leren lezen naar lezen om te leren".  
Bestel een kaartje in de webshop

Eerst meer lezen over de E-learning doe je hier


Reactie schrijven

Commentaren: 0