De perfecte handelingswijzer

Handelingswijzers zijn goede hulpmiddelen om kinderen te helpen bij het leren. Je kunt ze inzetten bij regels en routines; bijvoorbeeld wat doe ik als ik niet meer weet wat ik moet doen of hoe ruim ik deze kast op. Maar je kunt ze ook gebruiken om net aangeleerde lesstof aan te bieden. Hieronder vind je een aantal bruikbare tips om tot de perfecte handelingswijzer te komen.
Een handelingswijzer gebruik je nadat je de inhoud ervan al eens hebt aangeboden.

  • Beperk de handelingswijzer tot een aantal stappen.
  • Gebruik foto’s of plaatjes.
  • Waar nodig vul je aan met tekst, beperk dit tot een minimum.
  • Bedenk waar je de handelingswijzer voor wilt gebruiken en pas de grootte daarop aan.
    Een veel gemaakte vergissing is een te kleine handelingswijzer ophangen terwijl de hele klas deze vanaf de eigen plek moet kunnen gebruiken.
    Aan de andere kant heb je niks aan een kingsize poster bij een boekenkast.
  • Beperk het aantal handelingswijzers in je klas.
  • Laat de handelingswijzer een korte tijd hangen. Laat kinderen dit van te voren weten.
    Een handelingswijzer die te lang hangt, verliest zijn effect.
    Daarnaast vertrouwen kinderen op de spiekmogelijkheid en zullen de lesstof niet actief gaan gebruiken.
    Een tussenstap zou zijn om onderdelen van de handelingswijzer af te plakken.
  • Optie: is de handelingswijzer eenmaal weg dan kan je ervoor kiezen om een kleine variant (A4) te bewaren in een soort klassenspiekboek. Kinderen kunnen dan naar dit boek lopen en nog even kijken wat de stappen waren. Hierdoor moeten ze moeite doen en zullen ze de stappen sneller kennen.
Scroll naar boven